HĂ€rsket valflĂ€sk – mer arbete kan ge lĂ€gre pension

Ett sakligt men för S och V besvÀrande remissvar ströks ned av styrelsen. Men Daniel Barr, generaldirektören i Pensionsmyndigheten reserverade sig, sÄ riksdag och alla andra kan se hans invÀndningar.

Ett sakligt men för S och V besvÀrande remissvar ströks ned av styrelsen. Men Daniel Barr, generaldirektören i Pensionsmyndigheten reserverade sig, sÄ riksdag och alla andra kan se hans invÀndningar.

Foto: Foto: Henrik Montgomery / TT

Ledare2022-03-16 20:30
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Att fortsĂ€tta ett tag med yrkesarbete – ofta pĂ„ deltid – Ă€ven efter 65 eller 66? Ska det uppmuntras? Eller motverkas?

Fler Ă„r i arbetslivet, och stimulans till mer arbetsinsatser, Ă€r en av nyckelfrĂ„gorna för bĂ„de offentliga trygghetssystem och privatekonomisk utveckling. Ökande livslĂ€ngd ger fler Ă€ldre och större vĂ„rdbörda, i förhĂ„llande till antalet yngre eller medelĂ„lders yrkesarbetande. Å andra sidan gör bĂ€ttre hĂ€lsa att fler Ă€r arbetsföra lĂ€ngre.

Efter reformen pĂ„ 1990-talet ger pensionssystemet starkare ekonomiska skĂ€l till arbete. Det stĂ€rker sin egen stabilitet – och bidrar Ă€ven till att Ă€ldrevĂ„rd och andra statliga eller kommunala verksamheter fĂ„r en stadigare ekonomisk grund.

Utspelet frĂ„n november, av S och V, om ”garantitillĂ€gg”, verkar Ă„t motsatt hĂ„ll. Nu har det varit pĂ„ remiss, med bara tvĂ„ veckor för myndigheter och organisationer att svara.

Det ”stĂ€rker ytterligare incitamenten att sluta arbeta vid 65 Ă„rs Ă„lder eller vid den framtida riktĂ„ldern”, skriver Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvĂ€rdering. Det borde vara en avsevĂ€rd varning mot det hastigt tillsnickrade.

Institutet Ă€r en av de inrĂ€ttningar Sverige har för att undvika att olika Ă„tgĂ€rder motverkar varandra och skadar vĂ€lfĂ€rden i stĂ€llet för att stĂ€rka den. (Det de skriver om ”riktĂ„ldern” syftar pĂ„ att 65-Ă„rsgrĂ€nsen för uttag av garantipension stegvis kommer att höjas en del.)

Inspektionen för socialförsÀkringen (ISF) har ocksÄ sÄdana arbetsuppgifter. Den Àr inte heller nÄdig i remissvaret: En inte obetydlig del av pensionÀrerna med lÄg ekonomisk standard fÄr inte garantitillÀgg. Fast det fÄr en betydande andel av pensionÀrerna med god eller mycket god ekonomisk standard.

SÄ kan det bli nÀr valtaktik fÄr ta över: En skattefri, arbetsfri tusenlapp i mÄnaden, första utbetalning mitt i valrörelsen.

Att pensionssystemet Àr arbetsstimulerande och vÀlfÀrdsstÀrkande beror pÄ att livsinkomstprincipen Àr huvudsaken. Allt Àrligt deklarerat arbete Àr pensionsgrundande. Varje intjÀnad krona ger pension, dÄ man Àr över grundskyddsnivÄn.

Samtidigt finns hela fem grundskyddsystem. Med garantitillÀgget föreslÄs ett sjÀtte. Att mer arbetsinsatser inte alltid ger bÀttre pension blir dÄ ett utökat problem, och det motverkar hur pensionssystemet ska fungera som helhet.

I ett ganska brett skikt kan, i vart fall för ensamboende med bostadstillÀgg, mer arbete leda till lÀgre pension: NÀr inkomstgrundad allmÀn pension ökar genom arbete minskar i sjÀlva verket den samlade pensionen. Det blir dÄ mindre att leva pÄ. Det grava konstruktionsfelet pÄpekas av Pensionsmyndighetens generaldirektör, liksom av TCO.

I ett pensionssystem behövs Àven ett grundskydd. Det gjordes avsevÀrt generöst i sjÀlva övergÄngen vid reformen pÄ 90-talet, med successiv avtrappning upp i inte sÄ lÄga inkomstskikt. DÄ fanns det lÄngt fler Àldre pensionÀrer som varit hemmafruar stora delar av livet. Men att Àven pÄ lÄng sikt motverka livsinkomstprincipen sÄ mycket var inte meningen. Garantipensionen gjordes prisindexerad och skulle inte följa med uppÄt i takt med löntagarnas reallöneutveckling.

Att med en dos skattepengar pĂ„ nio miljarder om Ă„ret rulla detta Ă„t andra hĂ„llet, med ibland mer Ă€n hundraprocentiga marginaleffekter – och dessutom kalla det för bostadstillĂ€gg nĂ€r det inte alls har med boendet att göra – det Ă€r inte att stĂ€rka pensionssystemet.

Regeringen borde inte gÄ vidare med detta. Riksdagen bör inte godkÀnna det.